Wiadomości - Aktualności

Udział Szkoły Podstawowej w Pacanowie w projekcie naukowym UJK

Dodał: mratusznik Data: 2017-05-16 07:10:25 (czytane: 2986)

"Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach na terenie województwa świętokrzyskiego"

W ubiegłym tygodniu nauczyciele oraz rodzice uczniów Szkoły Podstawowej w Pacanowie  zakończyli ostatni etap projektu z Uniwersytetem im. Jana Kochanowskiego w Kielcach. Realizacja ciekawego i niezwykle pożytecznego projektu badawczego dotyczyła zadań szkoły i rodziny w zakresie realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

0082_UJK1.jpg

0082_UJK2.jpg

Cel badań UJK, Instytutu Edukacji Szkolnej to:
-poznanie zasad organizacji i sposobów realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach ogólnodostępnych na terenie województwa świętokrzyskiego;
-analiza skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w wybranych szkołach na terenie województwa świętokrzyskiego;
-opracowanie modelu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na I i II etapie edukacji oraz sformułowanie postulatów optymalizujących rozwiązania systemowe;
-popularyzacja dobrych praktyk z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosowanych w badanych szkołach. ( źródło: wpia.ujk.edu.pl)

Celem projektu w szkole było:
-poznanie zakresu trudności doświadczanych przez realizatorów zadań  w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
-poznanie istniejących rozwiązań organizacyjnych oraz podejmowanych działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy terapeutycznej dla uczniów naszej szkoły,
-opracowanie takich  rozwiązań, które prowadzą do efektywniejszego wspierania dzieci i ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz podniesienia jakości współpracy na linii szkoła – rodzice.

Schemat projektu wyglądał następująco:
I etap dotyczył klas I-III realizowany był w roku szkolnym 2015/2016.
II etap – klasy IV-VI, realizowany w bieżącym roku szkolnym.
Każdy etap dzielił się na kilka części:
1.Etap badawczy.
2.Analiza wyników badań sondażowych.
3.Praca szkolnych zespołów ewaluacyjnych pod okiem pracownika naukowego w roli moderatora. W naszej szkole funkcję tę pełnił dr Karol Bidziński.
4.Realizacja kolejnych etapów kończy się konferencją naukowo-metodyczną, których celem jest zaprezentowanie wyników badań ( z zachowaniem anonimowości szkoły), określenie potrzeb szkół w zakresie organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prezentowanie dobrych praktyk.

0082_UJK3.jpg

0082_UJK4.jpg

W tym miejscu chcemy dodać, że organizatorzy docenili nasze starania ,, o budowanie lepszej szkoły” dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami i zostaliśmy zaproszeni na konferencję podsumowującą I etap, która odbyła się 28 XI 2016 r., gdzie dyrektor szkoły i wybrany z grupy ewaluacyjnej nauczyciel brali udział w różnych panelach dyskusyjnych w charakterze ekspertów.

Podczas wielu roboczych spotkań z pracownikiem naukowym uniwersytetu dr K. Bidzińskim oraz debaty z rodzicami wypracowano szereg nowych rozwiązań i wskazań  służących jeszcze lepszemu wsparciu uczniów naszej szkoły w zakresie dostosowań szkoły i realizowania ich indywidualnych potrzeb tak, aby bez względu na trudności mogli odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości i rozwijać się społecznie w grupie rówieśniczej.

0082_UJK5.jpg

0082_UJK6.jpg


Redakcja SP w Pacanowie

Przeczytaj kolejną wiadomość:

1% na Stowarzyszenie G.L.K.S. Zorza - Tempo Pacanów

...