Wiadomości - Aktualności

XVI Sesja Rady Miejskiej w Pacanowie. PODATKI BEZ ZMIAN! ŚMIECI W GÓRĘ!

Dodał: administrator Data: 2019-12-18 09:45:47 (czytane: 2051)

W dniu 5 grudnia 2019 r. odbyła się XVI  sesja Rady Miejskiej w Pacanowie zwołana przez Przewodniczącego Rady Miejskiej A. Czuba. Przewodniczący powitał obecnych na sesji radnych miejskich, burmistrza miasta i gminy W. Skopa, M. Cieślę – Prezesa Firmy „METABEX” która wykonywać będzie modernizację oczyszczalni ścieków w Słupi, radnych powiatowych K. EliaszaJ. Kordosa, St. Lolo,  skarbnika gminy D. Adamczyk, P. Garstkę – przedstawiciela Izby Rolniczej sołtysów, dyr. Szkół,  i przybyłych gości.

74_Umowa2.jpg 

Na wstępie burmistrz W. Skop oraz  M. Cieśla Prezes Firmy „METABEX” przystąpili do podpisania umowy na realizację modernizacji oczyszczalni ścieków w Słupi. Burmistrz podziękował radnym za wcześniejsze wyrażenie zgody na przystąpienie do realizacji tego zadania, na które udało się pozyskać środki unijne i  zabezpieczenie w budżecie środków na wkład własny do inwestycji, której koszt wyniesie 6 mln zł. Zaznaczył, że kolejnym etapem będzie wykonanie 8 km sieci kanalizacyjnej w m. Słupia i Karsy Duże, na które to zadanie będzie kolejny przetarg i podpisanie umowy. Zwrócił się do wykonawcy życząc mu sprawnej realizacji zadania.

74_Umowa3.jpg 

74_Umowa1.jpg 

Następnie przewodniczący A. Czub przystąpił do kontynuowania obrad sesji. Zapoznał z projektem porządku obrad  i zapytał o uwagi. Burmistrz W. Skop  zawnioskował  o włączenie do porządku obrad w pkt. 10) 2 projektów uchwał, tj. w sprawie zmian w budżecie gminy oraz w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia nowych przystanków na terenie gminy. Radny R. Gwóźdź zawnioskował o zdjęcie z porządku obrad pkt. 9 -  I czytania projektu budżetu na 2020 r. z uwagi na ważność pewnych spraw składających się na jego realizację. Chodzi tu głownie o realizację ważnych inwestycji oraz zadań oświatowych. Zaznaczył, iż wskazanym byłoby ponowne przeanalizowanie tego budżetu przez skarbnik i głownie przez komisję oświatową w ramach budżetu oświaty. Radni wyrazili zgodę na dokonanie poprawek w porządku obrad zgłoszonych przez burmistrza, natomiast negatywnie ustosunkowali się do wniosku złożonego przez radnego Gwoździa o zdjęcie z porządku obrad I czytania budżetu. Porządek obrad z poprawkami został przyjęty większością głosów, przy 2 gł. wstrzym. się. Następnie zatwierdzono protokół  z poprzedniej sesji.  W dalszej części burmistrz złożył krótkie sprawozdanie ze swojej działalności między sesjami.  Do sprawozdania z działalności burmistrza pytanie zadał radny M. Matuszewski.  Dociekał on, czy postawiony swego czasu na sesji RM przez radnego J. Nowickiego zarzut okłamania radnych i społeczeństwa przez burmistrza potwierdził się w świetle wyjaśnień i dokumentów. Wg radnego Nowickiego powiat buski zaproponował Gminie Pacanów jesienią 2017 r. przebudowę ul. Beszowskiej przy bardzo korzystnym dla gminy udziale finansowym (70 tys. zł) natomiast obecny burmistrz /wtedy wójt/ miał rzekomo tę ofertę odrzucić?! Przedstawione w czasie sesji i wręczone przewodniczącemu Rady Miejskiej dokumenty z września 2017 r. podpisane przez starostę buskiego Jerzego Kolarza oraz szczegółowe wyjaśnienia złożone w czasie sesji przez członka zarządu powiatu J. Kordosa i wiceprzewodniczącego rady Powiatu K. Eliasza wykluczyły jakiekolwiek kłamstwo burmistrza. Radny J. Nowicki nie skomentował zaistniałej sytuacji.. Sprawozdanie  przyjęto większością głosów, przy 1 gł. wstrzym. się. Następnie St. Serafin – przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawił sprawozdanie  z prac komisji rewizyjnej  między sesjami oraz ze wspólnego posiedzenia komisji problemowych RM, które zostały przyjęte jednogłośnie.                 

W pkt. Interpelacje, radni  nie złożyli na piśmie interpelacji. Zgłaszali ustne interpelacje pod adresem radnych powiatowych. Interpelacje dotyczyły głownie zadań drogowych na terenie gminy realizowanych przez powiat.

Następnie rozpatrzono i przyjęto większością głosów przy 9 gł. „za” informację dot. realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2018/2019. Przewodniczący A. Czub podziękował dyrektorom szkół za przybycie i pogratulował sukcesów  i życzył dalszych sukcesów w nauczaniu.

Podatki  bez  zmian!

Następnie uchwalono cenę żyta do wymiaru podatku rolnego na 2020 r. Cena żyta nie uległa zmianie i wynosi 40 zł q żyta. Pozostałe stawki podatkowe nie uległy zmianie. Radni zatwierdzili stawkę jednogłośnie, podejmując uchwałę w tej sprawie.

I czytanie projektu budżetu gminy na rok 2020.

Po zatwierdzeniu stawek podatkowych odbyło się  I czytanie projektu budżetu gminy na 2020 r. Burmistrz wyjaśnił, że projekt budżetu gminy zawiera dochody – 36.480,6 mln zł, wydatki – 37.870,6 mln zł. Zaznaczył, że ponad 25,8 mln zł w projekcie budżetu, to środki przeznaczone na zadania MGOPS – 1.686,4 mln zł i 10.077,1 mln zł na działanie 500+  oraz Oświatę – 9.568,3 mln zł. Na Administrację przeznaczono – 3.095,5 mln zł. Większość tych środków, to środki znaczone i muszą być wydane zgodnie  z przeznaczeniem,  a pozostałe środki przeznaczone będą na resztę z 15 ustawowych zadań gminy. Stwierdził, iż jeśli chodzi o zadania inwestycyjne, to w 2020 r. będzie to modernizacja oczyszczalni ścieków w Słupi, na wykonanie które została podpisana umowa. Wartość zadania po przetargu opiewa na kwotę 6,1 mln zł, z czego dofinansowanie unijne 2,7 mln zł. Pozostałe środki również musi pokryć gmina. W I kwartale 2020 r. zostanie również ogłoszony przetarg na wykonanie 8 km kanalizacji w m. Słupia. To także kilkumilionowa inwestycja. Ponadto przed gminą stoją zadania drogowe, w tym drogi zakwalifikowane przez wojewodę z tytułu nawalnych deszczy, do których będzie 80% dofinansowania środków rządowych. Gmina musi partycypować w kosztach realizacji dróg powiatowych na co zaplanowano kwotę 130 tys. zł. Chodzi tu o ul. Beszowską oraz chodnik na ul. Wójczańskiej. Ponadto gmina zobowiązana jest przeznaczyć na działalność ECB dotację, która zaplanowana jest w wys. 450 tys. zł. Takie są ustalenia z władzami województwa, co do kwestii współfinansowania tej instytucji  do końca tej kadencji. Radni będą jeszcze procedować sprawie projektu budżetu na 2020 r. na komisjach rady przed  następną sesją rady miejskiej. przed gminą wiele ważnych zadań inwestycyjnych oraz ustawowych. W międzyczasie przewodniczący A. Czub powitał przybyłą na sesję Dyr. ECB – K. Kępczyk.

Następnie podjęto szereg uchwał min.:  w sprawie zmiany uchwały Nr IV/32/18 RG Pacanów z dnia 28.XII.2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Pacanów, przyjęcia Wieloletniego Programu Współpracy Gminy Pacanów z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w latach 2020-2025, przyjęcia projektu zmiany Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gm. Pacanów w celu przekazania go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zmiany uchwały Nr XII/71/19 RM  w Pacanowie z dnia 27.06.2019 r. w sprawie wyboru metody opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty. - / radni zadecydowali o podwyższeniu opłaty za odpady segregowane w wys. 9 zł od osoby i za odpady niesegregowane w wys. 34.80 zł od osoby miesięcznie/, określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,  zmian w budżecie gminy na 2019 r., ustalenia wstępnej lokalizacji nowych przystanków komunikacyjnych na terenie Gminy Pacanów.

Po rozpatrzeniu i podjęciu uchwał przewodniczący A. Czub zapoznał z informacją dot. analizy oświadczeń majątkowych radnych oraz pracowników samorządowych za 2018 r. Następnie poruszono sprawy różne. Min. przewodniczący zapoznał z pismem Powiatowego Zarządu Dróg w Busku-Zdroju o wydanie przez burmistrza i radę miejską opinii w sprawie wyłączenia z ruchu części ul. Karskiej  na czas rozbudowy ECB i po zakończeniu inwestycji, zgodnie z wnioskiem Dyr. ECB w tej sprawie.  Burmistrz W. Skop stwierdził, że na ten czas nie ma możliwości wyłączenia tego odcinka z ruchu. Obecnie trwają ustalenia odnośnie wykupu części gruntu od ul. Radziwiłłówki w stronę starej piekarni, by wykonać tu szerszy objazd, ale nawet gdy zakończą się pozytywnie, to sprawa ta jeszcze potrwa ze względu na całą procedurę realizacji tej inwestycji. Będzie złożony wniosek o środki na przebudowę ul. Krótkiej i łącznika pomiędzy ul. Książnicką a Beszowską  z Narodowego Programu Dróg Samorządowych przy 60% dotacji. Zaznaczył, że w 2017 r. sprawa ta była już rozpatrywana przez radę przy udziale mieszkańców, którzy złożyli protest i wyrażono wówczas negatywną opinię, co do wyłączenia z ruchu części ulicy Karskiej. Miała być sygnalizacja świetlna, która umożliwiłaby bezpieczne przejście pieszych przez ulicę. Po dyskusji zadecydowano o odłożeniu rozpatrzenia tego wniosku na 9 grudnia, przy udziale wykonawcy inwestycji. Następnie przewodniczący zapoznał z wnioskiem grupy radnych o pilne zwołanie posiedzenia komisji socjalnej, celem ponownego omówienia projektu budżetu oświaty, jednocześnie zobowiązując skarbnik gminy do ponownego przeanalizowania budżetu, by zwiększyć środki na zadania oświatowe, w tym redukcję etatów obsługi.

Na tym posiedzenie zakończono.

 

 

Zdjęcia UMiG                                                                                           

D.K.

 

Przeczytaj kolejną wiadomość:

Życzenia świąteczno - noworoczne

...